۱۳۸۹ فروردین ۱۵, یکشنبه

Buzz from alhadid m

در حق انسان بله ظالم است

 Link to this post:
 http://www.google.com/buzz/107406734799735643435/NjjGdjUsWEk/%D8%A8%D8%B3%D9%85-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%A2%D9%82%D8%A7%D9%8A-A-irani-%D9%85%D8%B9%D8%AA

1:57 pm alhadid m: بسم الله.
آقاي A irani معتقد است كه الله عادل نيست و من معتقدم كه خداوند عادل است. در اينجا ميخواهيم با هم بحث كنيم.
1:58 pm مهدی بخشی: اول معلوم کنیم که منظور از الله چه طور موجودی هست.
2:01 pm alhadid m: آقاي A irani در مورد دين اسلام مشكل داشتند و من از ايشان پرسيدم آيا خداوند را قبول داري؟ ايشان گفتند كه خداوند را به عنوان يك قدرت قبول دارند ولي نميشناسندش لذا به من گفتند تا خداي شيعه را به ايشان بشناسانم. من هم در تعريف ابتدايي از خداوند گفتم كه : خداوند يك ذات است.ذات خداوند غير متناهى است و مثل و نظيرى ندارد،چون جنس ما انسان‌ها از خداوند نيست و مراتب بسيار پايين‌تري داريم. لذاست كه نميتوانيم به تمام و كمال او را درك كنيم پس مى‏توان او را از طريق صفاتش شناخت.
صفاتي مثل علم، قدرت، حيات، اختيار، عدل و...
آقاي A irani گفتند در مورد عدل خداوند از ديد شيعه توضيح دهم چون معتقد خداوند شيعه عادل نيست و اينجا بود كه بحث آغاز شد
2:04 pm alhadid m: خب آقاي ايراني. شما ميگوييد خداوند شيعه عادل نيست. اين بي عدالتي در كجا اتفاق افتاده كه شما اينگونه مدعي هستيد؟
2:05 pm مهدی بخشی: انگار هنوز ایشون نمی دونن که یم باز باز شده. توی قبلی پیام گذاشتن
2:05 pm A irani: در مورد عدالت نظرمون رو بگیم و همه بدونن که عدالت یعنی چه؟
از نظر من عدالت یعنی ظلمی صورت نگیرد و با برابری نباشد
2:06 pm alhadid m: خب خداوند از نظر مسلمين و شيعه هيچ ظلمي انجام نداده است. شما آيا ظلمي از سوي خداوند ديده ايد؟
2:07 pm A irani: خوب اگه زلزله بیاد که شما معتقدین که کار خداست
یه بچه 5 ساله میمیره
عدالت تو کجای ای ماجراست؟
2:08 pm مهدی بخشی: عدل یعنی قرار دادن هی چیزی در جای خودش. نه اینکه برابرای باشه. برابری بعضی وقتا ظلمه. مثل اینکه غذای بچه 2ساله با 20ساله یکی باشه.پس عدالت یعنی این. حالا بحث کنیم بهتر نیست
2:09 pm alhadid m: خب پس بهتره بريم معني عدل رو از ديد انسان بگيم چون ميدونم الان در مورد زلزله توضيح بديم يهو برميگرديم به تعريف عدل. صحبت آقاي بخشي هم خوبه. كدومو ادامه بديم؟
2:10 pm A irani: فرقی نمیکه
چون به یک جا برمیگره (بحث)
2:10 pm مهدی بخشی: عدالت رو قبول کردین یعنی این یا نه؟؟؟؟
2:11 pm alhadid m: ما افراد بشر ، فردي از نوع خود را كه نسبت به ديگران قصد سوئي ندارد ، به حقوق آنها تجاوز نمي كند ، هيچگونه تبعيضي ميان افراد قائل نمي گردد ، در آنچه مربوط به حوزه حكومت و اراده اوست با نهايت بيطرفي به همه به يك چشم نگاه مي كند ، در مناقشات و اختلافات افراد ديگر ، طرفدار مظلوم و دشمن ظالم است ، چنين كسي را داراي نوعي از كمال مي دانيم و روش او را قابل " تحسين " مي شماريم و خود او را " عادل " مي دانيم.
2:11 pm alhadid m: در مقابل ، فردي را كه نسبت به حقوق ديگران تجاوز مي كند ، در حوزه قدرت و اراده خود ميان افراد تبعيض قائل مي شود ، طرفدار ستمگران و خصم ضعيفان و ناتوانان است ، و يا لااقل در مناقشات و كشمكشهاي ستمگران و ستمكشان " بي تفاوت " است. چنين كسي را داراي نوعي نقص به نام " ظلم " و ستمگري مي دانيم و او را " ظالم " مي خوانيم و روش او را لايق " تقبيح " مي شماريم .
2:11 pm A irani: البته حرف مهدی درست نیست
شما خودت میگی یه 20 ساله با 2 ساله
اولا که شما اول خودت تفاوت اونها رو میگی
دوم اینه
حقوق اجتماعی تمام انسانها با هم برابره
چه زن چه مرد چه سیاه و چه سپید
2:12 pm alhadid m: آيا اين دو تعريف من از عادل و ظالم درست است؟
2:13 pm مهدی بخشی: من یک حرف کلی زدم. نگفتم که کی. گفتم عدالت به معنای تساوی نیست. عدالت یعنی حق هر کسی رو به خودش بدی. این حرف اگه جاییش اشتباه بفرمایید؟
2:14 pm alhadid m: از نظر من حرف آقاي بخشي صحيح است كه هر چيزي كه سر جاي خود قرار بگيرد يعني عدل.
2:14 pm A irani: کسی نمیتنوه حقوق دیگران رو بده
بطور طبیعی همه با هم برابرند
2:14 pm مهدی بخشی: همه یعنی قاتل و مقتول. این رو خودتون قبول دارید که با هم برابر باشن؟
2:14 pm A irani: تا اینکه این جا رو چه کسی تعیین کنن
2:15 pm A irani: در حقوق انسانی بله
2:15 pm alhadid m: حقوق انساني رو چه كسي تعيين ميكنه؟
2:16 pm مهدی بخشی: ما بحثمون سر همه حقوق هست. حقوق انسانی خیلی کار داریم تا برسیم بهش. لطفا زود به آخر نرسید که قاطی مشه.
2:16 pm A irani: ولی در اجتماع یکی مرتکب جرم شده و دیگری زندگیش بدست کس دیگری تمام شده
2:17 pm مهدی بخشی: ایرانی: اولا. نمی گم آقا یا خانوم چون نمی دونم. بی ادبی نباشه.
دوم: یعنی شما هر دو تا رو به مقدار برابر دوست دارید و برای هر دو تا به مقدار برابر دل می سوزونید؟؟؟
2:17 pm A irani: انسانه حقوق خودشون رو تعریف میکنن
2:18 pm alhadid m: خب ما ميخواهيم در مورد عدل الهي صحبت كنيم نه حقوق انساني . خيلي راهه تا به اونجا برسيم. شما نگفتي كه آيا دو تعريفي كه من از عادل و ظالم كردم ور قبول داري در مورد انسان؟
2:18 pm مهدی بخشی: حقوق انسانی رو بعدا میرسیم. بزارین قدم به قدم پیش بریم. اول همون برابری و عدل رو حل کنیم بعدش به جاهی دیگه هم می رسیم
2:20 pm A irani: نه عدالتی که شما میگین درست نیست چون باید از طریق یکی دیگه اعمال بشه
عدالت حقیقی توسط انسانها بر انسانها قابل درکه
2:21 pm A irani: مثلا اگه گوسفندی رو بکشن برای عدالت بین انسانها اتفاقی نمیوفته
ولی در مورد گوسفندان یک قتل صورت گرفته
نه؟
2:21 pm مهدی بخشی: یعنی حیوان ها هم بر حیوان ها باید عدالت داشته باشن. تازه قبل از به وجود آمدن انسان عدالت چی میشه؟ در صنعت هم ما ظالمیم. چون این انسان هست که بر آهن اجرای امر می کنه نه آهن بر آهن. تازه ما فرض کنیم اولین آدمی رو که به وجود اومده عدالت در مورد اون یعنی چی؟؟؟
2:22 pm A irani: بله ما در مورد حیوانات و محیط زیست عدالتی نداریم
2:22 pm مهدی بخشی: اولا کشتن گوسفند یا عادلانه است یا ظالمانه. و الا بین ذبح شرعی و مثله کردن و زجر کش کردن یک گوسفند فرقی نمی زاشتیم. ولی من خداییش فرق می زارم. شما رو نمی دونم
2:23 pm A irani: عدالت برای اولین انسان معنی نداره
ولی اگه دو نفر بشن معنا پیدا میکنه
2:24 pm مهدی بخشی: یعنی کسی رو که مثله کنه یک گوسفند رو ظالم می دونم و اگر ذبح شرعی کنه در شرایطی عادل می دونم. شما این حرف رو قبول دارید
2:24 pm A irani: مسئله مهم قطع حیاته
حالا بعد از مرگ چه اهمیتی داره جسد سوزانده بشه یا تکه تکه بشه یا سالم مومیایی بشه
2:25 pm alhadid m: عدالت رو شما بايد در برابر حق ببنيد.. اگر كسي حق ديگري را ضايع كند عدالت ندارد.
ما 3 نوع حق داريم. حق انسان نبست به خدا به خودش و به ما خلق الله.
اينكه آقاي ايراني ميگويند عدالت وقتي معني مييابد كه دو تا مشابه باشند خب برادر من اين يكي از سه نوع است . حق به خودش و به خداوند چي پس؟
2:25 pm مهدی بخشی: در مثله کردن و ذبح شرعی هر دو حیات یک حیوان گرفته شده. توسط یک انسان. ولی یک انسان عادله و یک انسان ظالم. من این رو می فهمم
2:27 pm A irani: نه مسئله رو قاطی نکنین
مهم بودن یا نبودن است حالا چه ضبح چه مثله کردن
برای گوسفند بعد از مرگ چه فرقی میکن؟
2:29 pm A irani: ما چون شناخت کاملی از خدا نداریم
نمیتونیم بگی خدا چی میخواد یا ما باید برای خدا چه کار کنیم
برای حق خدا اول بادی کل موجودیت خدا شناخته بشه
که بقول شما برای انسان غیر قابل درکه
2:30 pm مهدی بخشی: برای گوسفند اولا شیوه مردن خیلی فرق داره. یکی با زجر بیشتر و یکی با زجر کمتر. ثانیا فرض که برای گوسفند فرق نکنه برای کسی که این کار رو کرده که فرق می کنه. اگه یکی یکی بریم به اون هم میرسیم. راستی اگه هر دو تا موافق باشی عدالت خدا رو میشه یک جور راحت تر هم بحث کرد. من حاضرم شما هم حاضرید از اون راه بریم
2:31 pm alhadid m: به ايراني:
شما كه ميگي عدل "باید از طریق یکی دیگه اعمال بشه و عدالت حقیقی توسط انسانها بر انسانها قابل درکه"
چرا ميگي خدا ظالمه؟
خدا كه مثل ديگري نداره كه بهش ظلم بكنه؟
خدا اگر به انسان هم ظلم بكنه پس ظالم نيست چون انسان كه هم جنس خدا نيست!
2:37 pm مهدی بخشی: ایرانی:: تشریف دارید؟؟
2:39 pm alhadid m: اشكال نداره آقاي بخشي شايد داره فكر ميكنه
2:40 pm مهدی بخشی: معلومه اشکال نداره. ما که نمی خوایم همین طوری یک حرفی بزنیم. بحث منطقی هم فکر کردن لازم داره. ما هم اگه قبلا فکر نکرده بودیم الان باید می کردیم
2:43 pm مهدی بخشی: من باید برم. از هر دوی شما عذر خواهم. تا فردا
2:45 pm mm hoat: سلام
اگه طرفين بحث اجازه بدن بنده هم وارد بحث بشم
2:46 pm alhadid m: بفرماييد
2:54 pm arad zand: سلام من اومدم
2:55 pm A irani: حقوق انساني رو چه كسي تعيين ميكنه؟
معلومه که باید انسانه تعیین کننده باشن
2:56 pm alhadid m: خوش آمديد
2:56 pm alhadid m: به ايراني:
شما كه ميگي عدل "باید از طریق یکی دیگه اعمال بشه و عدالت حقیقی توسط انسانها بر انسانها قابل درکه"
چرا ميگي خدا ظالمه؟
خدا كه مثل ديگري نداره كه بهش ظلم بكنه؟
خدا اگر به انسان هم ظلم بكنه پس ظالم نيست چون انسان كه هم جنس خدا نيست!
2:57 pm A irani: الله عادله برای خودش نه برای انسان
من هم اول بحث عرض کردم الله عادل نیست
2:58 pm alhadid m: يعني ظالمه؟
2:59 pm A irani: خوب ببین قبلا توضیح دادم که
"A irani - مثلا اگه گوسفندی رو بکشن برای عدالت بین انسانها اتفاقی نمیوفته
ولی در مورد گوسفندان یک قتل صورت گرفته
نه؟‎Edit2:21 pm"
3:01 pm arad zand: دوست عزیز اول مشخص کن خدا ظالم هست یا نه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر